Jul 9, 2008

colonial patterns in our activism and how we might rework them


I published, bilingually, an article in the open source journal acme that outlines much of my thinking about ways that we might decolonize solidarity. Abstracts and links to the pdf's are below. (art by Rini)

IMPERIALISM WITHIN:
CAN THE MASTER’S TOOLS BRING DOWN EMPIRE?

Imperialism affects “here” as well as “there”. White middle class women have historically gotten out of the home and gained more of a Self by being good helpers, classically as teachers and missionaries. In this role they consolidated empire’s power, often unintentionally. Today the good helper role is being widely used, not only by white women, to work against empire. Yet this master’s tool is toxic. It may appear to take tiles off the house, but it reinforces the systems of domination that prop up empire. Those of us who struggle against empire must also struggle against the imperialism within ourselves. This analysis of ways to decolonize solidarity work is grounded in the movement to close the School of the Americas [a U.S. army training camp] and a collaborative theorizing process with white middle class women prisoners of conscience. This work engages in alter-geopolitics, working to build another world.

download the full PDF here

Koopman S (2008) Imperialism within: Can the master’s tools bring down empire? Acme: An International E-Journal for Critical Geographies 7(2):283–307

Imperialismo Adentro:

¿Pueden las Herramientas del Amo Derribar el Imperio?

El imperialismo afecta tanto el ‘aquí’ como el ‘allá’. Mujeres de clase media y blancas han históricamente salido de su hogar y logrado ser más un ‘Sujeto' siendo buenas ayudantes, típicamente como maestras y misionarias.

En este papel han consolidado el poder del imperio, a veces sin intención. Hoy en día el papel de buen ayudante se usa ampliamente, no solamente por mujeres blancas, para trabajar en contra del imperio. Pero estas herramientas del amo son tóxicas. Puede parecer que estamos quitando tejas de la casa del amo, pero en realidad reforzamos así los sistemas de dominación que son los pilares del imperio.

Nosotros que combatimos el imperio debemos también luchar contra el imperialismo dentro de nosotros mismos. Este análisis de maneras en que se podría descolonizar el trabajo de solidaridad tiene raíces en el movimiento para cerrar la Escuela de las Américas (un campo de entrenamiento del ejército Estadounidense) y en un proceso de teorización en colaboración con prisioneras de consciencia blancas y de clase media. Este trabajo hace ‘alter-geopolítica’, trabajando para construir otro mundo.

se puede bajar el PDF aca.
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